Voornaam Achternaam
De opvolging van de leerplicht is één van de kerntaken van AGODI. Maar het is niet voldoende dat elke minderjarige ingeschreven is in een school, de leerling moet ook effectief naar school gaan. Als een leerling zonder wettiging afwezig is, noemen we dat een problematische afwezigheid. De school registreert de problematische afwezigheden per halve dag in het aanwezigheidsregister. De gegevens worden via DISCIMUS uitgewisseld met AGODI. Soms wordt een leerling ook definitief uitgeschreven uit de school wegens tucht. Ook hier komt de leerplicht van de leerling in gevaar. Tuchtmeldingen: In het secundair onderwijs moet elke school aan AGODI melden welke leerling(en) er definitief uitgesloten worden.
De problematische afwezigheden zijn gebaseerd op de geregistreerde afwezigheidscodes door de scholen. Per leerling wordt het aantal B-codes opgeteld. In het deeltijds beroepssecundair onderwijs worden hier ook de F- en K-codes bij opgeteld. Eén PA-code staat voor een halve dag problematische afwezigheid. Het totaal aantal problematische afwezigheden over het gehele schooljaar worden opgeteld, ook als de leerling van school of studierichting verandert.
Alleen de leerlingen die minstens 5 halve dagen problematisch afwezig waren worden meegeteld. Deze leerlingen worden opgedeeld in 4 categorieën: 5 tot 9 b-codes, 10 tot 19 b-codes, 20 tot 29 b-codes en minstens 30 b-codes. Voor niet-leerplichtige kleuters moeten de afwezigheden nooit gewettigd worden. Er worden bijgevolg enkel problematische afwezigheden geregistreerd voor leerplichtige kleuters.
Om de cijfers te kaderen en het mogelijk te maken om percentages te berekenen, wordt het leerlingenaantal genomen op 1 februari van het schooljaar. Voor het kleuteronderwijs worden ook enkel de leerplichtige leerlingen meegenomen (op basis van geboortejaar). Of de leerling meerderjarig is, wordt bepaald op basis van zijn of haar geboortejaar. Een leerling die 18 jaar of ouder wordt in het eerste kalenderjaar van het schooljaar, wordt als meerderjarig beschouwd.
- leerlingen basisonderwijs: absoluut aantal, aantal indicatorleerlingen, schoolse vertraging en locatie van onderwijsinstelling
- leerlingen secundair onderwijs: absoluut aantal, aantal indicatorleerlingen, schoolse vertraging, aantal volgens studierichting en locatie van onderwijsinstelling
- leerlingen hoger onderwijs: aantal studenten, slaagpercentage, aantal volgens onderwijstype en aantal volgens enkele achtergrondkenmerken
- leerkrachten basisonderwijs (zgn. sectorfoto): profiel leerkrachten, aantal in lerarenopleiding, uitstroom en arbeidsmarkt
Powered by Swing Stories (Privacy statement , Accessibility and Disclaimer)
Click "Ok" to open the live version in a new tab or window.